Big data gedreven marketing
In het digitale tijdperk genereren we iedere dag bergen informatie. Met behulp van slimme algoritmen zijn we inmiddels in staat om met deze big data gedrag niet alleen te definiëren, maar ook te voorspellen. Daarmee gaat big dataverwerking over in kunstmatige intelligentie, aldus Frans Feldberg, hoogleraar Data Driven Business Innovation aan de Vrije Universiteit.
Hoe gebruiken we deze kennis of intelligentie om mensen te verleiden een product of dienst af te nemen? Bestaat er zoiets als data gedreven marketing? Lieke Danenberg, ooit toehoorder bij een presentatie van Frans Feldberg, ging op onderzoek uit. Als doorgewinterde marketeer (ooit directeur bij Alkmaar Marketing) heeft ze tegenwoordig een adviespraktijk op het snijvlak van data-analyse en marketing.
Klinkt droog? Niet als Frans en Lieke samen het woord nemen. Speciaal voor het CNNH lieten zij op 26 maart zien hoe big data is doorgedrongen tot alle aspecten van ons leven en ons kunnen helpen om betere keuzes te maken. Dat marketing onderdeel wordt van de datatrend is een kwestie van tijd, en dus is het zaak voor ons als professionals om die boot niet te missen.